De docent opleiding Pedagogisch Management Kinderopvang heeft hiervoor een speciale NWO- promotiebeurs ontvangen.
Verheijen: ‘Je ziet tegenwoordig steeds meer integrale kindcentra ontstaan voor kinderen van nul tot dertien jaar. Er wordt vanuit gegaan dat de samenwerking tussen basisonderwijs en kinderopvang leidt tot eenduidige pedagogische en onderwijsinhoudelijke doorgaande lijnen voor kinderen. Maar de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang gaat niet altijd vanzelf. Het zijn twee verschillende werelden die samenkomen. De werelden vallen onder verschillende wetgeving, verschillende cao’s en er gelden verschillende opleidingseisen.’
Verheijen signaleert dat het ene kindcentrum succesvoller is dan het andere. ‘We gaan onderzoeken waar dit door komt en kijken daarvoor speciaal naar personeelszaken, human resource management.’
Leiderschap
In het onderzoek wordt bijvoorbeeld gekeken naar leiderschapsgedrag. ‘Vertoont de leidinggevende specifiek voorbeeldgedrag?’ legt Verheijen uit. ‘Of is hij of zij juist heel enthousiast over de samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs? Ook gaan we kijken in hoeverre de kindcentra de juiste vaardigheden ondersteunen om de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang aan te gaan. Worden de werknemers voldoende gemotiveerd en krijgen ze voldoende professionele ruimte? Het kan natuurlijk ook zijn dat er een HRM-organisatie achter het succes zit, bijvoorbeeld omdat zo’n organisatie opleidingen aan het personeel aanbiedt. Ook dat gaan we onderzoeken.’
Bevorderen samenwerking
Het onderzoek zal gedaan worden door vragenlijsten op te stellen en interviews af te nemen op verschillende locaties in het land. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder begeleiding van dr. Anje Ros, lector Leren en Innoveren bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie en prof. dr. Marc Vermeulen van Tilburg University. De NWO-Promotiebeurs moet een bijdrage leveren aan kwaliteit van het onderwijs. De resultaten van het onderzoek zullen worden gebruikt om medewerkers en leidinggevenden van kindcentra te scholen in het bevorderen van interprofessionele samenwerking.
Verheijen: ‘We leiden studenten op die gaan werken in de kindcentra, als pedagogisch coach, pedagogisch beleidsmedewerker, pedagogisch leidinggevende en leerkracht. Vandaar dat hier belangrijk onderzoeksthema’s voor ons liggen. Maar uiteindelijk moeten de resultaten ook ten goede komen aan de kinderen.’